SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 máj. 18. - 11:46

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 29 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 02. - 8:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sepiaz írta:
Ha vannak már alkatrészeid, akkor használd azokat, csak emiatt ne vegyél bovdent. Viszont a lehetséges megoldások közül azért még lehet válogatni :)
Például a csiga ilyen kis méretben nehezen kivitelezhető, a rögzítése sem túl egyszerű, illetve könnyen leesik róla a kötél. Helyette a Csibornál is alkalmazott tollbetétet használnám például.
Egy bonyolult szerkezettel csak a baj van beállításkor, nem beszélve a tó közepén veszteglő modellről.


Nekem a sima horgász zsinórvezető gyűrű remekül bevállt. Ráadásul most csak valami spéci cuccot sikerült vennem, ami a fonott zsinórt is bírja. Igaz, a normál kerámia betétes is egész jól bírja. Nem olyan olcsó, mint a tollbetét, de nem is sokkal drágább :)

Ami az eredeti problémámat illeti.
Csináltam egy mintát egy deszkán és ki is szerkesztettem. Ennek során a következőket sikerült megállapítanom.:
A tengely és a zsinór által bezárt szög sajna nagyon is számít :? Minél jobban eltér a 90°-tól annál nagyobb mértékben csökken a hatásfok. Azaz egységnyi szervókar elfordulás egyre kisebb hajtókar elfordulást eredményez. Ezt a karhosszak arányosításával lehet talán kivédeni :roll:
Akármilyen szögben futtatom a kötelet, a hossza mindenképpen változik az elforduláskor, azaz kell bele egy rugalmas szakasz, ami felveszi a nyúlást (lásd: Manópapa hasonlata a rádióhangolásról).

Egyre szimpatikusabb a bovden :twisted:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 02. - 8:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Hogy végülis mit használsz, az a te döntésed.
A zsinóros megoldásnál ha nem a kormányrúdhoz kötöd a zsinórt, hanem egy megfelelő átmérőjű tárcsából kivágott sonkát használsz, lásd TEMESVÁR, akkor teljesen mindegy hogy hány fokos szögben áll a tengely, így is úgy is az a tárcsa palástmérete, ergo, nincs zsinórrövidülés vagy fordítva.
A rugó azért kell, hogy a zsinór esetleges nyúlását kompenzálja.
A TEMESVÁR kormányszerkezete azért érdekes, mert még 180 fokos kitérést is megenged, pedig erre még extrém körülmények között sincs szükség.

Csak zárójelben jegyzem meg, hogy amit már egyszer kitaláltak, és jól működik, azon kár agyalni.

Tovább megyek.
Ennél a zsinóros megoldásnál még az sem okozna gondot, ha a kormánytengely vízszintesen állna. Annyira jó rendszer.

Üdv Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 02. - 10:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Igen Tisztelt Manópapa!
A fórumon már többször hangot adtam, hogy írásaidat nagy figyelemmel olvasom és csodálom ötleteidet, de be kell vallanom nem értem.
Ilyen ez a zsinóros kormánylapát mozgatás ahol a zsínór folytonosságát mekívánod rúgóval szakítani, abból a célból, hogy a rúgó rugalmassága feszesen tartja a zsínort.
Ha lesz egy kis időd, lerajzolnád a javasolt megoldást, persze csak szabad kézzel és feltennéd a fórumra, hogy én is belássam az ötlet helyességét és esetleg mások is, ajkik nem tudják velem együtt elképzelni.
Üdvözlettel feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 02. - 10:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kedves Feri bátyám :D

Nagyon szívesen megrajzolom a rendszert kompletten, mivel már többen is kíváncsiak voltak rá, de sajnos a jelen pillanatban eléggé zsúfolt a programom.
A héten mindenféleképpen fogok rá időt szakítani, mert TEMESVÁR miatt gyr is kérte.
Egy skiccet csinálni nem tartana tovább mint egy válasz megírása, de mivel én is nagyon fontosnak tartom ezt a rajzot, akkor inkább megcsinálom normálisan.
VÖCSÖK kormányműve is ilyen rendszerű lesz, mert eléggé el nem ítélhető módon, szeretném ha a kormánykerék együtt forogna a kormányművel, elvégre ha már scale modell lesz, akkor működjön rajta az is. :D

Üdvözlettel Szilveszter (Manópapa) :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 02. - 13:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Manópapa írta:
Csak zárójelben jegyzem meg, hogy amit már egyszer kitaláltak, és jól működik, azon kár agyalni.


Én nem mondom, hogy nincs igazad, de nekem a mellékelt ábra alapján távolról sem egyértelmű a megoldás. Én akárhogy szerkesztem, a hossz mindíg változik, az ivelt jellegtől függetlenül, sőt többnyire éppen azért :oops:
Talán, majd a részletesebb ábra többet mond.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 02. - 13:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Semmi baj Abraxas :D

A Petrik Ottó féle Temesvár kormánymű rajz csak egy elvi séma, ami még olyan nagy gyakorlattal és múlttal rendelkező modellezőt is tévútra vezet, mint például Gere József (gyr) barátunk.
Ezért is fogom pontosan megrajzolni a szerkezetet.
Mint írtam, már többen is kérték, ergo, ideje. :D
A hét végére ígérem hogy kész lesz.
Én sajnos, vagy hála Istennek, még mindig a hagyományok őrzője vagyok, vagyis papír, ceruza, körző, vonalzó, és nem ritkán a saját fejem. :D

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 02. - 13:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
abraxas írta:
Én nem mondom, hogy nincs igazad, de nekem a mellékelt ábra alapján távolról sem egyértelmű a megoldás. Én akárhogy szerkesztem, a hossz mindíg változik, az ivelt jellegtől függetlenül, sőt többnyire éppen azért


Manópapa ábráján az nem látszik, hogy az íves sonkára rá van tekerve a zsinór (vagy átellenesen rögzítve a két vége a zsinóroknak). A lényeg, hogy az ívet mindig érintőben hagyja el a kötélzet, ezért állandó marad a hossza az elfordulástól függetlenül. Úgy kell felfogni, mintha az egy kötéldob lenne (csak a nagyobbik része le van vágva).

Üdv,
Balázs


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 02. - 13:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Manópapa írta:
Csak zárójelben jegyzem meg, hogy amit már egyszer kitaláltak, és jól működik, azon kár agyalni.

Igazad van, hogy érdemes a bevált módszereket alkalmazni, csak ilyen kis méretben azért más a helyzet. Minél több elem van a láncban, annál nagyobb a pontatlanság, és a hibák lehetősége is növekszik. Egy élethű modell persze megint más, mert ott inkább az eredeti megoldásokhoz kell ragaszkodni, és ezek a megoldások is a modell értékét növelik. Például biztos vagyok benne, hogy a kormánnyal együtt mozgó kormánykerék nagyon jól fog kinézni a vizen.
Egy hobbi modellnél inkább a teljesítményre és a megbízhatóságra törekednék.

Remélem nem veszed személyes vitának, nem akarlak semmiről sem meggyőzni, én csak az alapvető tervezési érveket próbálom hangoztatni.

Üdvözlettel,
Balázs


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 02. - 14:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Pontosan erről van szó Balázs :D :D :D

A legszerencsésebb helyzet akkor áll elő, mint például nálam majd a VÖCSÖK esetében, ha a "kötéldobot" el sem kell vágni, ugyanis nem látszik a hajótesten belül.
A szabály egyébként az, hogy a hengert, (kötéldob) akkorára lehet elvágni, mint a kormánylapát teljes elfordulása + - irányban, plusz 5 % :!:
A kormánytengellyel mindig egy vonalban van a két oldalsó vezető csiga, így akár vízszintesig lehet dönteni a tengelyt. :D

Üdv Manópapa :D

u.i: Nem vita kérdése, csak Abraxas problémája valószínűleg abból ered, hogy élethű. :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 02. - 14:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Manópapa írta:
Abraxas problémája valószínűleg abból ered, hogy élethű. :D


No igen, bár a kormányrudat nem tervezem mozgatni. Tapaszatalatom szerint a kötélzet hajlamos beleakadni :?
Mivel a mozgatószerkezet nem fog kilátszani, a megoldásnál nem korlátoz az élethűség, ennyire nem ragaszkodom az eredetihez. :roll:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 02. - 20:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Manópapa!

Ha elkészül a rajz a kormányműről, akkor célszerű ide, és a "Temesvár " témához is feltenni. Izgatottan várom! Úgy tűnik, hogy idő közben már több érdeklődők is akadtak.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 07. - 18:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Abraxas kérésére, valamint mások kíváncsiságának kielégítésére íme a kormányszerkezet rajza. :D

Kép

Ez az elrendezés azért érdekes, mert ha a kötélvezető csigák egy tengelyben vannak akár a kormánylapát, akár a szervó forgástengelyével, akkor az adott tengely bármilyen szögben állhat.
Ami nagyon fontos, hogy a szervóra is ugyan az a sonka kell, mint a kormánytengelyre.
A kötélzet egyik ágán a húzórugó, a másikon egy bármilyen kötélfeszítő szem van.
Mindkét sonkán van egy egy csap, amihez a kötélzet fixen van rögzítve.
Remélem, így már eléggé érthető a rendszer. :D

Üdv Manópapa :D

u.i: A két oldal kötélzetét szándékosan rajzoltam különböző színnel.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 07. - 21:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Igen Tisztelt Manópapa!
A kormánylapát mozgatásának rajzát nagyon köszönöm.
A rajzról és a leírásból az elgondolásodat úgy gondolom megértettem.
Számomra a megoldás nem elfogadható, mert néhány elvi hibát tartalmaz.
Ilyenek pl:
1. a huzott ágba (piros) nem szabad rúgot tenni, mert a rugó nyúlása hibát okoz az átviteli rendszerben. Vagy másképpen mondva a szervó elfordulásának szöge nem egyezik meg a kormánylapát elfordulásának szögével a tereléstől függ a hiba.
Szerintem a működtetés húzó ágában soha nem szabad rugót tenni.
2. Javaslatod szerint "mindkét sonkán van egy csap amihez a kötélzet fixen van rögzitve" ebből következik, ha a huzó rugó megnyúlik a kék ág meglazul.
3. Szerencsétlen esetben a kormánylapáton vibráció lép fel, úgy mint egy toló rudas megoldásnál, ha túl nagyok a csatlakozó csapok illesztései.

Tehát Abraxas problémájára számomra továbbra is a jó zsinóros megoldás beláthatatlan marad a bovden, mint egyszerű megoldást javaslom.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 07. - 23:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kedves Feri bátyám :D

Hogy Abraxas milyen kormányt fog használni, az az ő döntése, akár bowden, akár más.
Én a problémájának megoldására a TEMESVÁR kormányművének továbbgondolását ajánlottam, amiről kiderült, hogy sokan nem látják át.
Ezért rajzoltam meg mindhárom variációt.
Egyet itt, kettőt a motoros hajók között.
A rugós feszítésnél ezek a problémák amikről írtál, csak akkor fordulhatnak elő, ha golyóstollból, vagy óra hajszálrugóbol készül. :D
A rendszer egyébként közel 400 éve hibátlanul működik a gyakorlatban, igaz, ott nem rugóval tartják feszesen a kötelet, hanem csiga áttétellel, (kötélblokk).
Ha a két sonka egyforma, akkor a kormánylapát pontosan annyit fordul el, mint a szervó tengelye.
A kormánylapáton ráadásul, semmiféle vibráció nem léphet fel, mert nincsenek illesztési helyek, így hibák sem lehetnek.
Ahhoz, hogy a rugó rugalmassága miatt lépjen fel ez a vibráció, olyan mértékű extrém terhelésnek kellene kitenni a rendszert, aminél már le is törne a lapát.
Persze, ez nem vita tárgya, hanem ötletbörze. :D

Üdvözlettel Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 29 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség