SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 máj. 19. - 0:29

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 112 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 16. - 12:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Egy érdekes leirásra bukkantam ami nagyhajóra vonatkozik, de átvitt értelemben modellnél is alkalmazható:

5.3.
OPTIMÁLIS VITORLABEÁLLÍTÁS

Mint a korábban leírtakból egyértelműen kiderült, a korszerű vitorlásokkal gyakorlatilag a szél irányától függetlenül bármerre el lehet jutni. Ehhez természetesen legtöbbet kreutzolni kell, hiszen egy szélirányba eső célpontot csak többszöri takkváltással lehet elérni, ami -figyelembe véve, hogy átlagos hajóval kb. 35-45o-nál élesebben nem tudunk szelet szorítani- csaknem másfélszerese a légvonalban mért távolságnak.

A cirkáló menetirányon kívül természetesen bármely-, a látszólagos széllel nagyobb szöget bezáró irányban lehet vitorlázni. Ebből látható, hogy a vitorlázási irányok tárgyalásakor a vonatkoztatási rendszerünk a látszólagos szél. Ehhez képest a kitüntetett irányok a következők:
o 1.) KREUTZ: A menetirány a látszólagos szélhez képest 30-45o-ot zár be.
2.) FUTTATOTT KREUTZ: A menetirány és a látszólagos szél közti szög hozzávetőleg 50-80o.
3.) FÉLSZÉLBEN a vitorlásunk a látszólagos szélhez képest 85-95o-ban halad.
4.) RAUMOS menetirányról beszélünk mindazokban az esetekben, amikor a látszólagos széltől 100-170o-ra elvitorlázunk.
5.) HÁTSZÉLBEN a hajó menetiránya 175-180o a szélhez viszonyítva.

A vitorlás kormányosának minden menetirányban vitorlázva az a célja, hogy a vitorláján keletkező erők lehető legnagyobb hányada előre hajtsa a hajót. Tudjuk, hogy az eredő légerő merőleges a vitorlaprofil húrjára. Ennek felhajtóerő-komponense pedig a látszólagos szél irányára merőleges.
A felhajtóerő ezek szerint minden szélirányon vitorlázva más-más szögben áll a menetirányhoz képest. Ebből következik, hogy a menetirányba eső, előrehajtó komponens minden szélirányon más nagyságú lesz (4./2.3. ábra).

Az is belátható a fentiekből, hogy egy adott irányba vitorlázva a vitorla állásszögének (a vitorlahúr és a látszólagos szél közötti szög) módosításával az eredő légerő irányának változtatásán keresztül befolyásolható a felhajtóerő és a döntőerő nagysága, ill. egymáshoz viszonyított aránya (5.2./1.1. ábra).

Tekintve, hogy e fejezet témájáról a magyar nyelven megjelent szakirodalomban igen jó, az alapismeretek szintjét kielégítő anyag található, a jegyzetünk szerkesztési elveihez ragaszkodva a továbbiakban elég lenne megjelölni ezeket a forrásmunkákat. Viszont birtokunkban van hazánk vitorlássportjának egy kiemelkedő alakja, Gregersen Hugó tollából egy kitűnő kézirat, amely tömören odavetett gondolatok formájában számtalan hasznos hajóbeállítási és vezetési tanácsot ad. Hugó bácsi a Falcon nevű Európa 30-as kormányosaként 1949, 1952, 1954, 1956-57, 1960-62, 1964. években a Magyar Bajnokság 1. helyén állt. Gyönyörű tollrajzokkal illusztrált jegyzetfüzete a versenyeken szerzett tapasztalatok gyűjteménye. Igaz ugyan, hogy e tudáshalmaz elemei azóta több szerző tollából, különböző könyvekben megjelentek, mégis kedves kötelességünknek érezzük, hogy legalább részleteiben közkinccsé tegyük e sajátosan tömör, eredeti nyelvezetű írást! Erre pedig -témáját tekintve- ez a fejezet a legalkalmasabb. Az alábbiakban tehát tekintsük át -Gregersen Hugó gondolatmenetét követve az optimális vitorlabeállítás teendőit és tudnivalóit (a kéziratot minden nyelvi, helyesírási "pongyolaságával" együtt, változatlan formában adjuk közre):

"Hajót versenyképesen kell tartani. Síma feneke és oldala legyen. Le kell tisztítani és kefélni minden ráragadó csiga, moszat, festés egyenetlenség, kiálló gitt, stb-től.

Schwert legyen egyenes, nem görbe, kormány is.

Ha a hajó különböző takkokon máskképp megy, úgy ez görbe.

Kíl eleje legyen síma.

Testet könnyíteni! Felesleges terhet ki! (versenyre) könnyű horgony stb. ne több legénységet, mint kell.

Legyen száraz a belső! Minden csepp ki, ponyvafedél legyen rajta, hogy eső, stb ne essen bele,

Súly elosztást kipróbálni.

Egyensúlyra fontos az árbóc állása. Némely hajó jobban megy ha az árboc kissé hátra esik, bár ez nem mindenütt van elismerve. Ha a hajónak lee kormánya van próbáld az árbocot hátra, ha erősen luvgerig csökkentsd a hátra hajlást (sőt előre is lehet hajlítani). - de néha az eredmény ellentétes.

Erős szélben kreutzben hátsó merevítőt meghúzni mert ettől laposabb lesz a vitorla.

Ha a szél enyhül az árboc legyen megint egyenes. De ez csak a hajótengelyben legyen.

Az oldalmerevítő kezelése:

A felső merevítő legyen feszes az alsó kissé laza. Még jobb ha az egész árboc oldalt lóg mint, hogy elgörbül (szél alatt). Gyakoribb és közönségesebb hiba, hogy a merevítők túl feszesek mintsem túl lazák.

A túlfeszített merevítők túlerőltetik az árbocot és az hajlamos elgörbülni.

Az első merevítő legyen mindíg feszes. A vitorlákat főképp a fockot mindíg feszesen kell felhúzni. - de jobb a lestrekkelés, mint az erős felhúzás.

Flauteban fővitorla legyen lazább, mert akkor a hasa nagyobb.

De ha esik, nedves az idő vagy flaute, akkor utána kell engedni.

Nem túlfeszítve, de sima vitorla legyen. (Esőben vagy nedves időben a vitorlavászon összehúzódik, és ha nem engedjük utána elrontja a vitorla formáját!

A vitorla rossz formáját lehet javítani, a talp és a árboc melletti vászon különböző feszítésével. Próbáld meg.

A vitorlabehúzók jó helyen legyenek, mindkét szára egyszerre laffogjon - se a hátsó, se a talp szegélye ne laffogjon előbb. - Ha hibás próbáld előbbre, vagy hátrább.

A vékony bum-nál a lekötés a sottnak a középen legyen, nehogy felhajoljon. Erős szélnél is jó mert a vitorla laposodik. Legyen az árboc és a bumm könnyű! A kötélzet se legyen túl erős mert szelet fog, árboc előre hajlik!

Első merevítő legyen feszes, a hátsó erős szélben legyen feszes. Az árboccsúcson a zászló ne súlyos fémforgó legyen. A kötélzet egyszerű legyen és csak az okvetlen szükséges (de az aztán legyen!) Dirk elmaradhat.

A felhúzók csigái legyenek nagy átmérőjűek - az erős fordulat a drótkötélnek nem jó. - Olajozd jól a csigákat.

Schott ne legyen túl vékony, nem lehet kezelni (kivéve a flaute sott, ami lehet 6 mm is)

csörlő célszerű.

Röviden : dolgozz órákat a síma fenék és oldal elérésére, a hajó könnyítésén a szélfogás elhárításán de nem annyira hogy a hajó veszélybe jöhessen, légy óvatos de ne feledd, hogy a hajó sok apróság összességétől megy egy kissé gyorsabban mint a másik. Mindegyik nem fontos, de érdemes csinálni és fogsz örülni az eredménynek.

Vitorla állítása

Ha a hajó beragad. próbáld a nagy vitorlát és a fockot kissé kiereszteni.
Mindig tele legyen a vitorla. (Ne laffogjon!)
Akkor talán nem megy olyan magasra fel, de sokkal gyorsabban halad. Erősebb szélben mindkét vitorlát jobban le kell strekkelni. Jib mindig lapos legyen és tele a nagyon erős szélben.
Nagyon erős szélben a nagyvitorlát inkább ki lehet ereszteni kissé, hogy első fele laffogjon, ne húzzon a kormány túlságosan. Ilyen alkalommal a jib viszi a hajót azért ne legyen túl kicsi a jib. Így nem is dől a hajó oly erősen, ami nem jó.
Kreutzban trimmzsinórt ereszteni hátul-alul, vitorlát kihúzni elől lestrekkelni.
Raumban fordítva. Elől fel, hátul trimmzsinórt meghúzni, vitorlát előre ereszteni. Fontos!



Hajót csak kissé hagyd dőlni.
Kreutzban kissé dönteni kell, flautéban leeben üljön a legénység, hogy a vitorla jobban álljon. Gyakoribb hiba, hogy a hajó túlságosan dől, minthogy kevéssé.
Tackolás után újból fel kell venni a sebességet, lehetőleg gyorsan. Ez úgy megy, hogy a vitorlát kissé kiengedjük és kissé leesünk. Ha elindult behúzni és felmenni. A hajó ne derékszögben forduljon, hanem ívben, így megmarad a lendülete. Hirtelen forduló megállítja.
Kreutzban a legénység bujjon le, ne fogjon szelet feleslegesen. Jolleben amennyire lehet. Ha a kreutzos forduló után kreutz lesz húzdd be a vitorlákat a bója előtt pár méterrel, különben elkésel és rossz forduló lesz.

Schwert helye kreutzban.
Kretzban vagy teljesen le, vagy majdnem teljesen le, így nem csúszik le a hajó. Ha teljesen leeresztett schwerttel luvgerig a hajó, úgy kissé fel kell húzni. Meg kell jegyezni melyik a jó pozíció.

Oldalszélben luv pozició; Hátszélben lee pozició a nyerő. Belső pálya a bójánál!
Fokozni a sebességet oldalszélben.
Súly elosztás: a hajó maradjon a normális helyzetben, erős szélben a legénység kissé hátul, könnyü szélben inkább elöl helyezkedjen el, a hajó ne dőljön.

Schott vezetés: Schott lekötés helye kíjebb és hátrább így jobban kilenghet a jib vagy genua. Az orrvitorla talpa is jobban kigömbölyödhet és emelkedhet. Csúszó lekötés ezen segíthet. Jib 2. schottal (pótschott). Kézzel is lehet kitartani (nem erős szélben).
Helyes trim: Hátsó és oldal helyzetben vitorlák annyira menjenek ki, amennyire csak lehetséges. Gyakran engedd ki ameddig nem laffog és azután húzd be míg feszül, de ne tovább! Állandóan mozogjanak a schottok, mert a szél raumban is ide-oda fúj 2-3 percenként. Tehát a vitorlákat is állandóan a legkedvezőbb irányban kell tartani, hogy hatásfoka maximális legyen. Tökéletes szívó hatás.
Gyakori hiba, hogy a vitorlák túl behúzottak. Nehéz trükk, hogy a vitorlák állandóan a laffogás határán legyenek, de mégis tele; de azért sikerül.
Nagyon erős szélben a nagyvitorla egy része laffoghat, mert ezzel a kormányhúzást lehet csökkenteni,de nem is fekszik úgy a hajó , mert sebességét nem lehet tartani, ha a hajó a fülén fekszik. Tehát nem laposra behúzni és egyenesen álljon az árboc. Jib tele marad, és a nagyvitorla hátsó felével legnagyobb gyorsaságot eredményez.

Baum lekötő
A hátszél felemeli a baumot,a vitorlát a "cross tree"-re fekteti és előre fújja. Ez nem jó. A baumot le kell strekkelni a közepén, mert a vége kinn van a víz felett, amire nem lehet rákötni. Ezt mindenki elmulasztja, még néhányan bele ülnek a baumba. De ezt így kell. Különben emelkedik a baum és az alsó vitorla nem húz. Oldalszélben is jó és hátszélben egyenesen nélkülözhetetlen. Raumban egy ballont használunk kivéve nagyon erős szélben. Használjuk a spinakert is hátszélben. Ez a leghatásosabb vitorla, és ha kissé hátrább a szél, mint az oldalszél, már akkor is alkalmazzák. Rod Stefans szerint, ha kétséges, úgy inkább húzd fel a spinakert. Erős szélben és kis hajóban nem.

Spin shott hátul és kinn leerősítve, elől engedni, amennyit kíván (raumban); hátszélben hátra lehet húzni.
Spin.fa egyirányú a bummal és kissé még előrébb. Sp.fát előre is le kell kötni.

Van lapos spinakker raumra, és gömbölyű sp. hátszélre.

A legjobb embert tedd a spinakerre, és az állandóan játsszon vele, pöffök szerint.

Raumban schwertet fel, majdnem egészen, de vigyázni a stabilitásra."

Gregersen Hugó jegyzetében lapozgatva a szinte hanyagul odavetett gondolatok mögött az olvasó hamar ráérez arra a lelkesedésre, amely ezt a kitünő vitorlás versenyzőt arra sarkallta, hogy egy-egy futam tapasztalatait szinte azonnal papírra vesse. A napszítta, megsárgult lapok sok helyütt elázás nyomait is viselik; bizonyára sokszor kísérték írójukat a Falcon fedélzetén...

AJÁNLOTT SZAKIRODALOM:
Tóth Kálmán: Vitorlázás (Budapest, Műszaki; 1978.)
Dulin - Dulin: Vitorlássport (Budapest, Sport; 1987.)
Bedő István: Szörf (Budapest, Sport; 1982.)
Gregersen Hugó: Vitorlás jegyzetek (kézirat; 1949?)

Vissza a Tartalomjegyzék-hez


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 16. - 13:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
A vitorlás modellekhez egy alapvető adalék annak aki bírja az angolt!
Bár IOM hajókról szól, teljes és kimerítő elméleti és gyakorlati útmutató Lester Gilbert úr webhelye.

Ő abban a szerencsés helyzetben van, ha valaki egy új konstrukciós ötlettel áll elő, azt szélcsatornában tudja vizsgálni, mérni, kipróbálni.

http://www.onemetre.net/

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 16. - 15:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Csodálatos " jj " által javasolt gazdag tudományos leirás!!!
És ez a lényeg - nyilván csak többek között - gyakorlati modell építőnek:

The camber measurements are pretty much what I'd expected for this sail, which should have about 8% max draft at boom, 9% at bottom draft stripe, 10% at middle, and 10.5% at top. The position of maximum draft is a little forward, though, at 32-38% of chord; I'd have preferred to see something between 40-45%

Ehhez még tartozik a vitorla oldalviszonyának mértéke:
A javasolt.............1:7 érték.( Kimaradt, hogy MAX!)

A fentiek teljes összhangban vannak " jj " hozzászólásaival-iránymútatásával!
Igérem tavaszig " csendbe maradok"!


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Tamásbá 2009 dec. 16. - 17:50-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 16. - 16:49 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Antikos csak mond a magadét, :) én (és szerintem mások is) figyelmesen olvasom, és rá kell jöjjek van mit tanulni!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 17. - 14:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Én már nem merem mondani, de az " Esti Hirlapban " ma délelött olvastam!

" Azok a kisebb vitorlával rendelkező MM hajók amelyek most még
megelőzték a MI hajóinkat, olyan vitorlát használnak amelynél
A VITORLA SZELVÉNY LEGNAGYOBB IVELTSÉGE A BELÉPŐÉLTŐL VAGYIS AZ ÁRBÓCTÓL SZÁMÍTVA 25-30%-BAN VAN!.
( Az újság riportere még hozzá tette:) Azok a szárnyszelvények ahól a legnagyobb iveltség 25-30%-ban van NEM LEHETNEK LAMINÁRIS SZELVÉNYEK, de az MM-es versenyzők kijelentették ŐK MEG VANNAK
ELÉGEDVE A HAJÓ VITORLÁVAIVAL, JÓL BIRJÁK A TURBULENCIÁT
VAGYIS A TURBULENS ÁRAMLÁS ADTA ELŐNYÖKET!"

Hogy mik vannak már az Esti Hirlap is ezzel a témával traktál minket?!
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 17. - 21:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Mik vannak!

Ezekkel a firkászokkal nem lehet bírni mindent kiderítenek :) , Arról nem írtak, hogy mennyi ez az íveltség?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 17. - 23:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Ezt meg egy fentebb idézett angol nyelvű firkász idézetéből lehet kilesni, kb. 10 %(a húrhossz, tehát a vitorla legnagyobb szélességének 10%-a)

Feco1 kérdéseire néhány apróság:
A sablonokat powertape (ezüst színű széles szalag) fogja az asztalhoz.
A sablonok hosszúsága: ahogy tetszik. Nálam éppen 25cm-esek.

"Alátét" a passzított sablonok között: változó(egyre rövidülő) hosszúságú 1mm vastag műanyag lapkákból összeragasztott lépcső. (2db) Ezeket teszem két oldalról a sablonok illeszkedő éle alá. Így egyre több, vagy kevesebb lépcsőt használva mérem a két sablondoboz tetején azok állásszögét szögmérővel. (2.5-2.8 fok)

Az alsó vitorlaszegmenst az alsó sablon tetejéhez passzítom, ekkor a kétoldalas öntapi egyik oldaláról lehúzom a védőpapírt és ráragasztom a vitorlára. Jobb és bal oldalon ráhagyok 1-1 centit, így itt a sablonra ragad a két vége, ez rögzíti a vitorladarabot elcsúszás ellen.

A a két vitorladarab belépő éle attól lesz egy vonalban, hogy szemre jól benézem. Azért nem jó vonalzó, vagy egyéb segédeszköz, mert pl. a JIF vitorlájánál is a grósz (fővitorla) belépő éle íves, tehát nem egyenes.

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 18. - 15:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Szervusz Jenő!
Kösz a kérdesemre a választ.
Csunáljunk egy 65 cm-es hajóra grósz vitorlát.
Tehát ha jól értem, úgy készül, hogy:
az elképzelt alakra megrajzolom, papírra sikban a vitorlát.
Ez nálam 900 mm magas. a bumnál 220 mm.
Négy részből akarom készíteni a vitorlát akkor egy szegmens 225 mm.
A megrajzolt vitorlára felmérem a 225 milimétereket és belépő éltől - amit egyenesre rajzoltam - 225 mm-ként derékszöget húzok és megmérem a távolságot ez lesz a profil húrja.
Ez nálam
225 mm távolságnál 190 húr hossz
450 mm távolságnál 145 húr hossz
675 mm távolságnál 85 húr hossz

tehát a javasolt modszerrel rajzolok 3 db profilt, aminek rendre a húr hossza 190, 145, 85 mm.
Ezekkel a profilokkal csinálok 2x3 db sablont, aminek a hossza darabonként 25 cm.
Csinálok 2db lépcsős éket, aminek lépcsői 1 mm magasak.
Hogy a két sablon szögbe álljon mondjuk 2,5 fokban, akkor 11 mm-es ékeket teszek alá.
A KÉRDÉS az, hogy mind a három sablon szögét egyformára választod és igy 11 mm-es ékeket raksz alá, vagy valamilyen meggondolásból más-más szöget választasz és igy más-más nagyságú ék szükséges.

Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 18. - 17:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Igen, innen kezd változatos lenni a világ.... DE (és most az igazi profik megköveznek, de majd csak kimászok valahogy a kupac alól)

Ne bonyolítsuk túl az esetet!

Csinálj összesen két egyforma sablont, melyek profilja a maximális húrhosszon kívánt méretnek és formájának felel meg. Ahogy haladsz felfelé a szegmensek ragasztásában és a vitorla darabok húrhossza egyre rövidül, használd ugyanazt a sablonpárt, csak a rövidebb húrhosszú szegmensek legmagasabb pontja kerüljön mindig a sablonok legmagasabb pontjára.
Illetőleg játszhatsz a legmagasabb pont belépő él felé vándoroltatásával is.

A 2.5 fokkal ugyanez a helyzet. Végig megtarthatod, vagy felfelé haladva fokozatosan csökkentheted is.

IOM vitorlánál sokkal szignifikánsabb lesz a hatás, mint itt a kisebb méretnél. Próbálkozni mindenesetre lehet.

Próbáltam már minden szegmenshez külön sablont gyártani, de nem feltétlen szükséges. Bár megvannak, ma már csak az "alsó" kettőt használom mindenféle vitorla gyártásához.

üdv: jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 19. - 11:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Én a Készítés menetét kiegészíteném annyival, hogy érdemesebb a szeleteket nagyobb oldal ráhagyással kivágni, (a magasság lehet pontos) összeilleszteni a darabokat majd pedig egy 1:1 méretű kemény kartonból (lehet acél is) készített vitorlasablont rátenni és körbevágni így biztos hogy megfelelő lesz a vitorla belépőélének íve.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 20. - 23:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Sziasztok!

Még egy fontos tipp:

A vitorla, a komplett rig (vitorla, árbóc bum és kötélzet) legyen olyan közel a fedélzethez, amennyire csak lehet. A szél "döntő" ereje legyen minél kisebb, így nagy marad a vitorla függőlegesre vetített felülete, gyorsabb lesz a hajó. (Nézzétek az MM-et, vagy a korszerű IOM testeket. Az árbóc után a test mélyített, hogy az alba (goose neck) háromszöge is a fedélzet felső vonala alá kerül, így a bumm szinte súrolja a fedélzetet.

Az új projectem is eszerint készül. A neve Lerke65, szép ívelt test, az első üvegszálas test kísérletem. (Talán fog úszni még karácsony előtt, de csak a Városligetin, mivel az Omszki gonosz módon befagyott :twisted: :twisted: :twisted:)

Kép

jj :wink:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 20. - 23:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Bocs, a hajó típusa Laerke65, 2006-ban tervezték Dániában.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 21. - 17:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Szervusz Jenő!
Gratulálok a készülő hajóhoz, olyan szép, hogy egy kicsit írigykedek is.
Ha mág van türelmed hozzám nekem van kérdésem vitorla készítéssel kapcsolatba.
Azt valahogy értem, vagy érzem, hogy az egybe szabott vitorlának a belpő éle mért íves. Úgy gondolom, hogy az ív alakjával és az árboccal állítom be a vitorla öblösségét.
De hát a térbe szabott vitorlánál a sablon alakjával és a sablon egymáshoz képesti szögével (pl. 2,5-2,8 fok) állítom be a vitorla durva öblösségét.
A finom beállítás a rig segítségével végzem.
A kérdés az, hogy hol tévedek, kell-e a térbe szabott vitorlának, hogy a belépő íve íves legyen.
Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 21. - 18:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Belépőél íve.

Az ív nem teoretikus alapokon nyugszik, a JIF eredeti tervein ez íves.
(Az is igaz, hogy ezeken a terveken nem esik szó térben szabásról.)

Amúgy, érzésem szerint egyéb szőrszálhasogatni való gondok is vannak a vitorlával, mivel a térbenszabott vitorla profilmagassága pl. 10%-os, akkor mi a bánatot állítgatok én még a bummokon a szél függvényében?

Tehát az íves belépőél szépen mutat :lol: :lol: :lol:

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 21. - 19:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Azért jó ez a topik, mert tényleg egy helyre gyűlt az az információ _tömeg_, ami eddig is megvolt, csak szétszórva, vagy esetleg könyvekben ;)
De - és majd jól javítotok -, a belépőél íveltsége nem csak szép. Ha azt egyenesre húzód/feszíted, akkor jön ki valamilyen öblösség a vitorlán. Nekem így tűnt :) Nálam a fock, ripstop. Ha annak a belépő élét megfeszítem, akkor kicsit buggyos lesz a vitorla. Természetesen nem olyan, mint egy igazi térben szabott vitorla, de mégis van valami formája.

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 112 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség