SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 máj. 18. - 14:04

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 55 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 15. - 9:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Bbt írta:
"A víz utálja a csúnyaságot, ha egy hajó jól néz ki,
akkor jól is fog menni."
- Nathaniel Herreshoff mondta, az Amerika kupa egyik legkonokabb kihívója volt, minden hajója Shamrock volt. Egyikkel sem nyert. Viszont közte volt a kor legszebb és legrondább hajója egyaránt... :)


Kedves Bbt!

A vitorlázás fizikájában nem vagyok szakértő, így ahhoz nem tudok hozzászólni, mi mikor miért jó az áramlásnak stb.

Viszont a fenti megjegyzésed némi korrekciót kíván. Legjobb értesüléseim szerint, több forrásból is:
Nathanael Herreshoff hajói 6-szor védték meg az Amerika-kupát, nem beszélve az európai versenyekről.
A Shamrock-ot nem ő tervezte, hanem William Five III. A Shamrock-ok (I-V) valóban nem nyertek Amerika-kupát.

Herreshoff-nak kitűnő esztétikai érzéke volt, véleményem szerint a világ legszebb hajóit tervezte - köztük a kedvencemmel :)

Mamut vitorlásáról, ha már egyszer ez a téma:
A hajó nagyon jól megy, aki már látta, az tanúsíthatja. Hátszélben majdnem megsiklik. Nem szívesen hívnám ki :) Nem is fogom! Grat!

Üdv,
Ákos


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 16. - 0:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Ákos!

Valóban, reggel az indulás előtti kapkodásban az idézetet kerestem csak meg pontosan, a neveket meg megkevertem.
A Shamrock-ok tulajdonosa sir Thomas Lipton volt,
Herreshoff hajói pedig nem kaptak ki egyszer sem.

Bocsánat a figyelmetlenségért.

Mamut kolléga hajója pedig valóban gyönyörű...
Ez az egész onnan indult, hogy ezen a gyönyörű hajón zavart a képen a magas száling, bár azt is mondtam, hogy ilyen kis méretnél valószínűleg édesmindegy.

Üdv:
Balázs
(Bbt)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 16. - 9:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Bbt írta:
A kíl hogy van merevítve hajón belül? közvetlenül a bordákhoz?


Első éle a fedélzetig ér, így két pontban is ragasztva van egy bordához. A gerinctelen hajó "gerince" 3 db 2*10mm-es fenyőpalánk, ezen van átszúrva, veszi fel a terhelést.




A rig, száling tudományos kialakításáról:
Az erők tanulmányozása után, de még a végeselem számítások előtt :-)az árboccal szembeni legfőbb követelmény az volt, hogy beférjen a kocsi csomagtartóba. Ezért két darabból (merevítés nélkül) készült. Aztán amikor kiderült, hogy kell rá a merevítés, akkor a toldás miatt a száling helye már adott volt...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 16. - 10:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Mamut!

Mivel úgy tűnik nekem, hogy nincs "alba" a hajódon, ezért volna egy ötletem a fix baum esetén a vitorla állítására.


Kép

... persze ez csak egy ötlet, s remélem nem veszed belekotyogásnak :wink:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 16. - 10:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
batali írta:
Szia Mamut!

Mivel úgy tűnik nekem, hogy nincs "alba" a hajódon, ezért volna egy ötletem a fix baum esetén a vitorla állítására.



Lényegében így működik. Azzal az egyszerűsítéssel, hogy a hátsó sarkában csak vízszintes irányban lehet állítani a fülbevaló pöcök áthelyezésével, az első sarokban pedig függőlegesen, még csak egyszerű csomózással (itt majd a rajzodhoz hasonló kötélfeszítő lesz).


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 16. - 10:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
OK.

A baum lefeszítése, s ezzel a nagyvitorla nyitottságának állíthatósága, valóban nem egyszerűsíti a dolgokat. Bár hasznos lehet.

Természetesen gratulálok a hajódhoz, nagyon tetszik!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 17. - 9:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Egy korábbi kép a merevítés nélküli árboc hajlásáról:
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 17. - 9:28 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Egy kép a száguldásról:

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 17. - 9:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
batali írta:

A baum lefeszítése, s ezzel a nagyvitorla nyitottságának állíthatósága, valóban nem egyszerűsíti a dolgokat. Bár hasznos lehet.


Állítható maradt a vitorla hátsó élének feszessége, csak ezt az árboctőben lehet megtenni a vitorla feljebb, vagy lejebb enegedésével.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 ápr. 04. - 9:41 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Megvolt az első élesbevetés. Orfűn rendkívül változatos szélviszonyok között versenyezhettem. A méteres, és nagyobb hajókkal sajnos nem tartja lépést.

Még nem próbáltam ilyen erős szélben, azt reméltem meg fog siklani. El is kezdi a siklást, szépen gyorsul, emeli az orrát, majd amikor már jó 20% kiemelkedett a vízvonalból, valamitől hirtelen megnő az ellenállása, lelassul és visszamerül. Érdekes.

A vitorlák beállítása még messze van az ideálistól, de így is 18 percet vert a leggyorsabb MM-re.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára mamut 2011 ápr. 04. - 14:02-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 ápr. 04. - 9:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
mamut írta:

A vitorlák még beállítása még messze van az ideálistól, de így is 18 percet vert a leggyorsabb MM-re.


Na végre :-) Elindult a versenyképes fejlesztés az Öböl Kékszalagra!!!!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 ápr. 04. - 13:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
mamut írta:
Megvolt az első élesbevetés. Orfűn rendkívül változatos szélviszonyok között versenyezhettem. A méteres, és nagyobb hajókkal sajnos nem tartja lépést.


Elég sokáig együtt mentünk...... szerintem a vitorlák felületét is lehetne növelni. Persze ha feltámad a szél egy túraversenyen akkor nem jó.

A bulbára kis szárnyakat?...

A hajó vizben ázó felületének az anyaga sem mindegy...

A kormány esetleg nem túl nagy?...

Ezek csak ötletek! :roll: viszont segítő szándékkal!

Tényleg szépen megy az a hajó!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 ápr. 04. - 14:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
batali írta:
A kormány esetleg nem túl nagy?...


Valóban nagy kormányt tettem rá, de egy korábbi hajómon a kormányon spóroltam, és nagyon rossz tapasztalat. A legkisebb zavar (leakadt grósz) hatására kormányképtelen lett a korábbi modell, vagy éppen startnál egy befújás miatt megdőlt hajóval nem tudtam manőverezni métereken át.

A nagy kormánnyal nincsenek ilyen gondok.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 ápr. 04. - 19:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Bizony nem könnyű megtalálni a helyes méretet. Persze ha előre lehetne tudni, hogy milyen irányú és erősségű szél fog a versenyen fújni. No, persze a viharban sem igen jó az általam ajánlott nagyobb vitorla.
Szerintem egy előre, valamilyen körülményre beállított hajóval nem lehet győzni, csak szerencsével. Valami "komolyabb" megoldás lenne az igazi.

Esetleg idomított pontyok vagy keszegek. :?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 ápr. 04. - 20:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Mamut!
Gratula a 18perces előnyhöz!!!
A siklásról szörfös tapasztalataim szerint, amikor éppen annyi szél fúj, hogy éppen megsiklik a szörf, akkor néha kicsit rá kell segíteni, be kell "rúgni", vagyis elősegíteni az örvényleválást, hogy az úszásból siklásba jöjjön.
Ilyen megoldás egy modellen persze nem használható...
Vagy esetleg még nagyobb szélben ki kell próbálni.
A hétvégén úgy néz ki nagyon fog pusztítani! :D

Üdv,
Ákos


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 55 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség