Kedves Föszerkesztő Úr!
Én is a Googl-ból szereztem a szótárt.
Nem tudom javítani, de szerintem a " Belo " által közöltek elégnek tünnek.
Én közel öt évig vitorláztam 30-as nagyhajóval, DE A TIZEDÉT SEM HASZNÁLTAM AMI A SZÓTÁRBAN VAN!
De áldásom reá........
Ha szélcsend van = FLAUTE "kell "a segítség:
Uploaded with
ImageShack.us........................................................................................................
http://www.vitorlazas.hu/vitorlas-szotar.html..........................................................................................................
Vitorlás szótár
"A spinakker luv szárába akasszuk be a spibumot, majd húzzunk a sottokon"
Egy kis történelmi bevezetõ a magyar hajózásról és hajósnyelvrõl
Magyarország egykor tengeri ország volt, hajóstörténetünk komoly és daliás múltra tekint vissza. Az Árpádok közül Kálmán és IV. Béla kiemelkedõen sokat tett a flotta létrehozásáért, Nagy Lajos király tengeri flottája pedig 1358-ban vereséget mért a kor legerõsebb tengeri hatalmát jelentõ Velencére, és azt békére kényszerítette. A magyar hajózás másik fénykora 1867-1914 közé esik, Fiuméban magyar Tengerészeti Akadémia mûködött, kereskedelmi hajóink pedig az óceánokat járták. A sporthajózást Széchenyi honosította meg a Balatonon, Angliából hozott versenyjachtot és hívott hajóépítõket.
Az árboc, vitorla, horgony kifejezéseink nagyon régiek, versenysportunkban viszont a külföldrõl jött angol, német, holland szakemberek máig éreztetik hatásukat: hozták magukkal a szakkifejezéseiket, melyek -alaposan elferdítve- most is használatosak a magyar vitorlássportban. Ezeket nem idegenmajmolásból használjuk, hanem mert -bár mindennek megvan a pontos magyar elnevezése is, ezek a -fõleg német eredetû- szavak rövidebben és gyorsabban kimondhatóak, amire kemény idõjárásban nagy szükség van. Ezért kezdjük el õket már most megtanulni!
Abdrift - a hajó oldalra való sodródása, csúszása
Abwind - zavart szél
Achterstag - hátsó árbocmerevítõ "drótkötél"
Aerodinamika - légerõtan
Ahoi - régi hajós üdvözlés (pl. Sziriusz, ahoi!)
Állókötélzet - az árbocot négy irányban tartó fém sodronykötelek (vorstag+ vantnik+ achterstag)
Árboc - a vitorlázat tartóoszlopa
Bandázsolás - a kötélvég összefonása (másnéven "babázás v. fuxolás")
Backbord (ejtsd:bekbord) - a hajó menetirány szerinti bal oldala
Backbord-szabály: különbözõ oldali irányú széllel hajózó vitorlások találkozásánál annak van elsõbbsége, akinek a bumja balra áll (vagyis jobbról kapja a szelet)
Balcsapás - a hajó balcsapáson halad, ha a vitorlába "balról csap" bele a szél
Ballon - nagyméretû, könnyûszeles orrvitorlák gyûjtõneve (pl. spinakker ballon)
Beggelés - az orrvitorla széllel szembeni elfordítása
Beaufort-skála (ejtsd: bofort) - 0-12 fokozatú tapasztalati szélerõsség skála
Behajózás - hajóra szállni, felkerülni az utaslistára
Bilge - hajóûr, pl. a fenékdeszka alatti tér
Bilgepumpa - fenékvíz-szivattyú
Bika - fedélzeti v. parti kötélrögzítõ alkatrész
Boci - mentõcsónak, hajó után köthetõ pici evezõs csónak
Bója - a mederfenéken rögzített úszóképes (jelzõ)eszköz
Bolcni - csapszeg
Bókony - a hajó bordái
Bríz - könnyû szél
Bugsprit (ejtsd: bagszprit) - a hajóorrból kinyúló rúd ("orrsudár")
Bum - a nagyvitorla alsó élét tartó rúd ("baum")
Bumlift - nagyvitorla pihentetõ kötél (másnéven "dirk")
Cirkálás - szél ellen történõ vitorlázás, cikkcakk vonalban (=kreuzolás)
Cirkáló - klasszikus, kecses tõkesúlyos vitorláshajó. Az utána szereplõ szám a nagy+orrvitorla névleges (2 dimenziós) felületét (m2) jelenti, pl. 50-es cirkáló
Cleat és Clemm (ejtsd:klít, klemm) - kötélszorítók
Cockpit (ejtsd:kokpit) - a fedélzeti munkatér
Code-lobogó - a klasszikus jelzõlobogó-ábécé
Csáklya - rúdra erõsített kampó
Csiga - görgõs kötélvezetõ
Csomó - a sebesség mértékegysége, 1 tengeri mérföld/óra, azaz 1,85 km/óra (=knots)
Csörlõ - a kötélbehúzást megkönnyítõ szerkezet (=strecker)
Dakron - mûanyag vitorlavászon Deck (ejtsd: dekk) - fedélzet
Denevér - a nagyvitorla hátsó, ívelt oldala
Dinghy (ejtsd: dingi)uszonyos hajó, v. mentõcsónak angol neve
Dirk - nagyvitorla pihentetõ kötél (másnéven "bumlift")
Döghullám - a szél elülte után megmaradó kellemetlen hullámzás
Drengolás - benyomulás, versenyen pl. az ellenfél és a bója közé
Dörzsléc - a hajó szélét védõ szegély
Dûznihatás - réshatás, a levegõ felgyorsulása a nagyvitorla és az orrvitorla között
Ejtés - elkanyarodni a széltõl = ejteni a hajót
Élesedés - a szél felé kanyarodni
Equator - (lat.=egyenlítõ) az egyetlen magyar tervezésû és építésû óceáni vitorlás, tervezte Gál József 1990-ben. Kiemelkedõen tengerálló típus, gyártják tavi és tengeri változatban
Fall - felhúzókötél (orrvitorlafelhúzó = fockfall; nagyvitorlafelhúzó = grossfall)
Flatterolás - a vitorla lobogtatása
Flaute - szélcsend
Flokko - könnyû széljelzõ szalag
Fock (ejtsd: fok) - orrvitorla
Fockroller: orrvitorla besodró
Fordulás - hajónkkal a szél felé történõ irányváltoztatás
Freibord - szabad oldalmagasság a vízvonaltól
Frühstart - korai rajt versenyen
Fux - az orrkabin neve (fuxluk, "rókalyuk")
Génua - az árboc vonalától hátrébb nyúló nagyméretû orrvitorla
Gleitolás - siklás, erõs szélben a könnyû hajók a vízbõl szinte kiemelkedve siklanak
Gross (ejtsd:grósz) - nagyvitorla
Habléc - hajók orrfedélzetén található vízlevezetõ "bajusz"
Hafenmeister (ejtsd:háfenmájszter): kikötõmester
Hajólevél - a hajó forgalmi okmánya
Hajózási Szabályzat ("HSz") - a Vízi Kresz, 39/2003 (VI.13.) GKM rendelet
Halzolás - a hajó széliránytól elfelé való csapásváltoztatása, más néven perdülés. Ilyenkor kell ügyelni a bumra és a fejünkre!
Halfej - a nagyvitorla felsõ sarkába préselt fémlemez
Havaria - baleset Jib (ejtsd:dzsib) - erõsszeles, kicsi orrvitorla Jobbcsapás - a hajó jobbcsapáson halad, ha a vitorlába "jobbról csap" bele a szél
Jolle - uszonyos, kabin nélküli sportvitorlás
Kajüt - hajófülke, lakótér
Kalóz -háromszemélyes biztonságos jolle, Carl Martens tervezte 1934-ben (=Pirat)
Karabíner - rugós csat
Kiel (ejtsd:kíl) - tõkesúly
Kieler - tõkesúlyos hajó
Kielwasser - farvíz
Kimm - sarkos építésû hajóknál a fenék síkjának és az oldal síkjának találkozása
Kitisztázás - az összegubancolódott kötél kibogozása
Kiülés - az erõs szélben megdõlõ jollét a szél felöli oldalra való kiüléssel stabilizáljuk
Kikötõmester - a kikötõ hajókkal és hajósokkal foglalkozó segítõkész mindenese
Kompasz - iránytû, tájoló
Kreuz, kreuzol (ejtsd:krajc) - cirkálva vitorlázik
Kuh-forduló (Q) - szamár- vagy tehénforduló. Erõs szélben veszélyes halsolni, ezért "Q-alakban" fordulunk meg, a hajó orrával a szél felé
Kutter-vitorlázat - két orrvitorla egymás mögött + nagyvitorla
Laterál felület - a hajótest vízbemerült részének oldalnézeti vetülete
Látszólagos szél - mozgó hajón a valódi szelet a menetszelünk élesebbé teszi, mozgó hajóra mindig a látszólagos szél hat
Latni - vitorlamerevítõ vékony léc vagy mûanyag lap
Lazy Jack (ejtsd:lézidzsek) - a nagyvitorla bumra szerelt zippzáros huzata
Lee-oldal - a hajó szél alatti oldala
Lobogtatni - vitorlás hajót megállítani a vitorlák kilobogtatásával lehet
Luv oldal - a hajó szél felöli oldala
Luftkasztni - légkamra
Mannschaft (ejtsd: mancsaft) legénység, versenyzõtárs
Mancsaftolni - a kormányzás kivételével a többi hajósfeladat elvégzése
Manõver - a hajóval végrehajtott mûveletek, mozdulatok neve
Manõverslukk - erõs szeles kikötés után a kapitány és legénység által közösen fogyasztott alkoholtartalmú ital (tanfolyamunkon a kapitány speciális hínárpálinkája)
Marás - a Balaton déli partján, a víz alatt húzódó keskeny, sekély zóna
Megfeneklés - sekély vízen történõ fennakadás
Munkapad - sín, melyre a nagyvitorla alsó behúzócsigáját szerelik. (=leitvágni)
Navigáció - hajózástan, helyzetmegállapítás+hajóvezetés
Negatív csapás - cirkálásnál a céltól távolodó, de magasságot gyûjtõ szakasz
Nut - horony, vájat, csatorna neve
Osztályjelzés - a hajó típusának jelzése a nagyvitorlán
Óvózászló - piros zászló, mellyel versenyen jelezzük az ellenünk szabálytalankodó hajó és a zsûri számára az óvás tényét
Õzni - kötélvezetõ karika
Pádli - egytollú, rövid evezõ
Palstek: csathurok, a leggyakorlibb vitorláscsómó (névadója: Stekk Pál legendája)
Peilung - terelõbója versenyen Persenning - vitorlavédõ huzat
Pillangóvitorla - a spinakker magyar neve
Pilotkönyv - a vízterület jellegzetességeit és a kikötõket bemutató könyv
Pozíciólámpa - napnyugtától napkeltéig menetben használandó jelzõlámpa
Pozitív csapás - cirkálásnál a célunkhoz közelebb vívõ szakasz
Pöff - hirtelen szélerõsödés, széllökés (=bõ)
Préselés - élesen szél ellen való vitorlázás
Puffer - ütközõpárna (=fender)
Pütting - jollén a vantni rögzítõ verete
Raum - háromnegyedszél
Reffelés - a vitorlázat erõs szélben való csökkentése, kurtítása
Reménytelen helyzet - ha ellenfelünk a cirkálószakaszon elõttünk haladva zavart szelet kelt, fokozatosan sebességet vesztünk
Répa - a vitorla (pl. spinakker) nem kívánt megcsavarodása (dupla csavar: szaloncukor) felhúzás közben
Rig - a rudazat (árboc, bum)+merevítõkötelek együtt
Saling (ejtsd: száling) - árbocmerevítõ keresztrúd
Schooner (ejtsd:szkúner) - kétárbocos tengeri vitorlás, a hátsó árboc magasabb
Schwert (ejtsd: svert) - jolle leengedhetõ uszonya, oldalsodródás ellen
Sekli - mozgó részek összekapcsolására szolgáló csavaros alkatrész
Sott - vitorlabehúzó kötél (pl. focksott, gross-sott)
Sloop-vitorlázat - a legelterjedtebb egyárbocos vitorlázat, orrvitorla+nagyvitorla
Sója -lejtõ, melyen a jollét vízreteszik
Spanner - feszítõszár
Spinakker - Hátszélvitorla, az orrvitorlák egy speciális fajtája, könnyû/közepes szélre Spinakkerbum - a hátszélvitorla szél felöli (luv) sarkát támasztja ki
Stagreiter - orrvitorlakapocs (=lovas)
Standard - széljelzõ az árboc csúcsán (="windex")
Steuerbord (ejtsd:stajerbord) - a hajó menetirány szerinti jobb oldala, kormányféloldal
Stopper: kötélfogó
Schwert (ejtsd:svert) - a jolle uszonya
Szélbeállás - a hajó orrát a szél felé kormányozva hagyni, hogy elfogyjon a lendület
Szeksztáns -tengeri csillagászati navigációban használt tükrös szögmérõ
Takarás - a vitorla és a hajótest szélárnyékos tere
Takk - csapás (lehet: jobb, bal, pozitív, negatív)
Takli - vitorlázat Tengeri mérföld (tmf v. M) - kb. 1852 méter
Top - az árboc csúcsa
Topfény - horgonyzáskoz bekapcsolt körbevilágító fehér fény
Tõkesúly - víz alatti ellensúly, nagyobb hajókon (=kiel, v. ballaszt)
Tõkesúlyos hajó - tõkesúllyal és kabinnal rendelkezõ nagyobb vitorlás (=kieler)
Trapéz, trapézol - a jollevitorlázó erõs szélben a hajó oldalán áll, az árbocra rögzített speciális kötél és heveder (trapézmellény) segítségével
Traveller - a munkapad speciális fajtája, könnyen állítható
Trepni: padlódeszka
Trimmelés - a vitorlázat és a rig finomállítása
Trimmzsinór - a vitorlában lévó vékony állítózsinór
Tükör - a hajó hátsó síkja
Unterlieck - a nagyvitorla alsó éle
Útjog - elhaladási jog, elsõbbég
Vorlieck - a nagyvitorla elsõ éle
Vorstag (ejtsd: forstág) - az árbocot elõre merevítõ drótkötél
Vantni - az árbocot oldalra merevítõ drótkötelek (=csarnak)
Veret - a fém alkatrészek gyûjtõneve
Vízbõl mentés - (=Man Over Bord) a hajóból kiesett személyért ill. tárgyért való gyors visszatérési manõver, melynek sorrendje: ejtés hátszélig, halzolás, élesedés és melléállás úgy, hogy a mentendõ a szél felöli oldalon legyen
Yacht v. Jacht - nagyobb méretû (luxus) túrahajó
..........................................................................................................
Uploaded with
ImageShack.usVitorlás szakkifejezések
Hasznos infok Vitorlás szakkifejezések
Vitorlás szakkifejezések
A vitorlázással ismerkedő kadét sok idegen szóval, szakkifejezés sel találkozhat. Nem vagyunk hajós nemzet így ez a tevékenység nem tartozik mindennapi életünkhöz. Akik itthon vízre szállnak, egy meglehetősen furcsa keveréknyelvet beszélnek. Egyes szakszavak azonosak az eredeti német, angol vagy francia szóval, másoknak kissé módosult a kiejtése, és akad jó néhány, mely teljesen átalakult, beilleszkedett a magyar nyelvi környezetbe. A szótár segítséget nyújt azoknak a leendő sporttársaknak, akik most ismerkednek a vitorlázás sal és rendszerezni szeretnék a vitorláshajó n halott soknemzetiségű "világnyelvet".
Achter, Achertstág: Az árboc csúcsa és a hajó tatja között feszülő merevítőkötél, mely az árbocot előredőlés ellen tartja. Fontos szerepet játszhat az árbocgörbület alakításában is.
Alba: A baumok (nagyvitorla,spinakker) lehúzására szolgáló kötéláttétel.
Abdrift: A hajó oldalra való sodródása, csúszása.
Abwind: Zavart szél.
Aerodinamika: Légáramlástan.
Algagátló festék: Különleges, a hajó vízvonal alatti részeire való festék, mely megakadályozza a vízi növények és állatok hajótestre tapadását.
Állókötélzet: Az árbocot a helyén tartó és merevítő kötelek rendszere.
Alsó él: A vitorla alsó, a fedélzettel nagyjából párhuzamos éle.
Alsó szem: A vitorla alsó sarkára szerelt szem, ringli a sarok rögzítésére.
Árboc: A vitorlázat "tartóoszlopa".
Árboccsúcs: Az árboc felső vége.
Árboctalp: Az árboc alsó, a fedélzeten vagy gerincen rögzített része.
Autopilot: Elektronikusan vezérelt, tájolóval és GPS-el (Global Position System) összekötött automata kormány.
Bandázsolás, Babázás, Fuxolás: Kötélvég összefonása.
Backboord (ejtsd: bekbord): A hajó menetirány szerinti bal oldala.
Balcsapás: Egy vitorlás balcsapáson halad, amikor a szelet bal oldala felől kapja. Ilyenkor a nagyvitorlája jobb oldalon van.
Barográf: A légnyomás értékeit, változásait folyamatosan feljegyző barométer.
Baum: Nagyjából vízszintesen üzemelő rúd, profil, mely az adott vitorla alsó élének kifeszítésére és a vitorla szélhez való megfelelő szögbe állítására szolgál.
Beaufort-skála: A látható jelek alapján a szélerő megítélését segítő táblázat. Fokozatai 0-12.
Beépített motor: A hajótesten belülre fixen épített motor.
Beggelés: Az elővitorla áthúzása a szél felöli oldalra.
Beksztég: Az árbocot oldalra és hátrafelé tartó merevítőkötél. Feszessége állítható, általában a szél felöli oldalon feszes, szél alatt lazára engedjük, hogy a vitorlázatot ne akadályozza.
Bika: A kötél megfogatására, rögzítésére szolgáló szerkezet.
Bilge: Hajófenék.
Bilgepumpa: Fenékvíz-szivattyú.
Bócmanszék: Merev ülőkével szerelt eszköz, mellyel a legénység egy tagját az árbocon történő szereléshez a vitorla felhúzó kötelével a magasba emelhetik.
Bríz: Könnyű szél.
Cockpit: Munkatér, a hajó fedélzetének biztonságos, mélyített része, ahol a legénység a hajókezelés feladatainak többségét végzi.
Cirkálás: Szél ellen történő vitorlázás.
Clemm: Kötélrögzítő.
Csiga: Kötelek vezetésére, irányuk változtatására, kötéláttételek létrehozására szolgáló eszköz.
Csomó: A hajósebesség mértékegysége. 1 csomó óránként egy tengeri mérföld megtételét jelenti.
Csörlő: Kötelek húzását segítő, a tengelye körül forgó dob alakú szerkezet.
Cunningham-szem: A vitorla első élén a baum közelébe, de az alsó szem fölé helyezett vitorlaállítási pont, ringli vagy kis csiga.
Deck (ejtsd: dekk): A hajó fedélzete.
Denevér: A nagyvitorlán az árboccsúcs és a baumvég közötti egyenes mögé eső rész. Alaktartását a latnik segítik.
Dingi, Jolle: Csónak vagy svertes, uszonyos hajó.
Dirk: Baum végére kötött, baumtartó kötél.
Drengolás: Benyomulás. Versenyen például a vetélytárs és a bója közé.
Dörzsléc: A hajó oldalát védő szegély.
Dűznihatás: Réshatás, a levegő felgyorsulása az orrvitorla és a nagyvitorla között.
Ejtés: Elkanyarodni a széltől=ejteni a hajót.
Első él: A vitorlának a hajó eleje felé eső éle.
Élesedés, luvolás: Szél felé kanyarodás.
Fall, felhúzó: A vitorla felhúzására szolgáló kötél.
Fallstopper: Felhúzók és állítókötelek kezelésében használatos karos, mozgópofás kötélfogó, mely a hagyományos kötélfogóknál, klemmeknél lényegesen nagyobb terhelést is elbírhat.
Flatterolás: Vitorla lobogtatása.
Flaute: Szélcsend.
Fockshot: Az orrvitorla behúzókötele.
Fordulás: A hajó irányváltoztatása szél felé, melynek során a haladási iránya túlhalad a szél tengelyén és a vitorlás csapást vált.
Forstág: A hajó orra és az árbóc valamely magasabb pontja között feszülő merevítő kötél, mely az árbocot a hátradőlés ellen tartja.
Frakcionális rudazat: Olyan felépítésű rudazat, amelyen az elővitorlákat és a forstágot nem az árboc tetején, hanem lejjebb, például az árboc 7/8-ánál kötik be.
Futókötélzet: A vitorlák felhúzására és állítására szolgáló kötelek rendszere.
Fux: Az orrkabin neve.
Gennaker, Bliszter: Aszimmetrikus spinnaker. Átmenet a génua és a spinnaker között.
Génua: Az árboc vonala mögé nyúló elővitorla.
Gleitolás: Siklás. A vitorláshajó az orrhullámra felülve siklik.
Gross (ejtsd:grósz): Nagyvitorla.
Grószshot: A nagyvitorla behúzására szolgáló kötél.
Hajózóút: Korlátozott vizeken a hajók közlekedésére kijelölt csatorna.
Halfej: A nagyvitorla felső sarkára szerelt háromszögletű erősítőveret.
Halzolás, perdülés: A hajó irányváltoztatása elfele a széltől, melynek során a hajó iránya - farával a szél felé mutatva - túlhalad a széltengelyen és a vitorlás csapást vált.
Havária: Vízi baleset.
Hátsó él: A vitorla hátsó, tatthoz közelebb eső része.
Hátszél: A hajó tükre, fara felől fújó szélirány.
Iránylat: Navigációs alapfogalom. Egy tárgy iránya a hajóról nézve, vagy két tárgy egymáshoz viszonyított irányszöge.
Izobárok: Az időjárási térképeken az azonos légnyomású pontokat összekötő vonalak.
Jolle: Uszonyos, tőkesúly nélküli vitorlás.
Jobbcsapás: Egy vitorláshajó jobb csapáson halad, amikor a szelet jobb oldala felől kapva baumjával a bal oldalon vitorlázik.
Kabin, Kajüt: A hajó belső élettereinek összefoglaló elnevezése.
Karabíner: Rugós csat.
Kiel: Tőkesúly. Feladata a hajó dőlésének korlátozása és az oldalcsúszás megakadályozása.
Kiülés: A hajó dőlésének ellensúlyozására a legénység a hajó szél felöli oldalán ellentartja a hajót.
Klemm: Rugós mozgópofás kötélfogó, melybe a kötél egy mozdulattal befogatható és hasonlóan könnyen elengedhető.
Kreuzolás, cirkálás: A széllel szemben fordulgatva, cikcakkban történő előrejutás a szél felé eső cél elérése érdekében.
Kuh-forduló (Q): Szamár- vagy tehénforduló. Erős szélben veszélyes lehet halzolni, ezért inkább a szél felé élesedve, majd fordulva ejtünk le a háromnegyed szeles irányig, miközben a vízen egy Q-t ír le a hajónk.
Laterál felület: A hajótest vízbe merült részének oldalnézeti vetülete.
Latni: A vitorla hátsó élének vagy az egész vitorla formatartásának segítségét szolgáló, a vitorlára varrott tasakokba való, általában műanyagból készülő lap.
Látszólagos szél: A valóságos szél és a menetszél összetevőiből érzékelt szélirány és erő.
Leegierigség (ejtsd: légírigség): A hajó széltől forduló hajlama, amikor nem a szél felé, hanem attól elfordulni törekszik.
Leesés: Irányváltoztatás a széllel ellenkező irányba.
Luvgierigség: A vitorláshajó szélbefutási hajlama. A vitorlás a szél felé kanyarodásra törekszik, melynek fő okozója a megdőlt hajótest vízbe merült formaváltozása.
Luvolás: Irányváltoztatás a szél felé.
Mancsaft: Egy vitorláshajó legénysége vagy a legénység egy tagja.
Marás: A Balaton déli partvonala mentén a partól kb. 500-1000 méterre benyúló homokos feltöltődés.
Nyitás: A vitorla hátsó élének a has előrébb engedésével történő nyitása, kifordítása.
Oldalcsúszás, Abdrift: A kormányzott és a valóságban vitorlázott irány eltérése.
One Design: Egységes tervezési előírásnak megfelelően épített hajó. Célja lehetőleg egyforma, közel azonos sebességű flotta létrehozása az igazságos versenyzés érdekében.
Orrsudár: A hajó orrából előrenyúló vagy kitolható rudazat, mely elővitorlák vagy aszimmetrikus spinnakerek használatát és azok hatékonyságát segíti.
Pádli: Egytollú evező.
Pillangózás: Hátszélben való vitorlázás oly módon, hogy a nagyvitorla és az elővitorla egymással ellentétes oldalon feszülnek.
Préselés: Vitorlással a szél iránya felé minél kisebb szögben, élesebben történő haladás.
Pöff: Hirtelen szélerősödés, széllökés.
Puffer: Ütközőpárna.
Raum: Háromnegyedszél. Bő szeles vitorlázóirány, a félszél és a hátszél közötti tartományban.
Reffelés: Vitorlafelület csökkentése.
Reacher: Könnyű anyagból szabott, nagy, háromszögletű vitorla, éles, félszeles menetekre.
Rék: Az árbóc hátradőlésének mértéke.
Schwert: Jolle vagy akár nagyobb uszonyos hajó leengedhető uszonya, oldalsodródás ellen.
Sekli: Csavaros félszem.
Sólya: A hajó vízbejuttatására alkalmas ferde, a vízbe nyúló rámpa.
Spanner: Feszítőszár. Elsősorban a vantnik feszítésére alkalmazzuk.
Spinnaker: Könnyű anyagból készült hátszélvitorla.
Stagreiter: Speciális, az elővitorla első élét a forsztágra csatlakoztató, könnyen nyitható veret.
Steuerboord: A hajó menetirány szerinti jobb oldala.
Strekkelés: Az állókötélzet, elsősorban a forstág és a vantnik feszítése.
Szálingok: Az árbócra szerelt támasztók, melyek a vantnikat támasztva növelik azok hatékonyságát.
Tat: A hajó fara. A hajótestnek a kormánylap mögé nyúló része.
Top: Az árbóc csúcsa.
Topfény: Horgonyzáskor alkalmazott 360 fokban körbevilágító szokásos fehér fény.
Trapéz: Nagyteljesítményű dingiken gyakori, olyan, az árbócra magasan rögzített drótkötél, amely lehetővé teszi, hogy a legénység kijjebb vigye a súlyát, mintha csak kiülne.
Trepni: Padlódeszka.
Trimmelés: A vitorla állítása a maximális hatékonyság érdekében.
Tükör: A hajótest vége, az azt lezáró, gyakran függőleges rész.
Vantni: A hajótest és az árboc között kifeszített merevítő kötél, melynek elsődleges feladata, hogy az árbocot az oldalradőlés ellen tartsa.
.........................................................................................................