SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 máj. 18. - 10:45

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 47 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 03. - 18:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Frenky :D

"Sejtettem, hogy ez a hajó keményebb dió lesz az eddig általam építetteknél, de azt nem gondoltam, hogy a sikerem érdekében ekkora plusz munkát vállalsz be Szilveszter, (ha előre tudom, lehet, meg se merem kérdezni) Very Happy"

Én építeni szeretek, ez a hajó pedig olyan, hogy ha egyszer nekiállok a szerkesztésének, akkor már kirajzolom a hiányzó bordákat is.
Így megépítve, mint egy "Admiralty" modell, akár polcon, akár asztalon is nagyon szép dísz lehet.
A balsa mint építő anyag ha tényleg elég kemény, szóba jöhet, de én maradok a hárs és fenyőfánál.
Ma végre sikerült kinyomtatnom a rajzát, így holnap megnézem mekkora nagyításra lenne szükség egy ideális mérethez.
Első nekifutásra úgy tűnik, hogy egy köztes megoldás lenne az ideális, vagyis 70 cm törzshossz.
Ezzel már közel 8 cm lenne a merülése, és a szélessége is k.b. 15 cm lenne.
Ez már jó.
Holnap felnagyítom kétszeresére a rajzot, akkor 59 cm törzshossz lenne, és abból többet látnék.

Üdv Szilveszter


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 04. - 19:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szervusz Manópapa :)

A 70cm jó kompromisszumos méretnek tűnik.

Az építéssel,bütyköléssel én is így vagyok, csak jól meg kell fontolnom, hogy mibe vágok bele a szabadidőm szűkössége miatt.
Ha mégis úgy döntenék, hogy fenyővel palánkolnék, milyen vastag/széles léceket javasolnál?

Üdv: Frenky


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 04. - 20:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Zervusz,

Bocs, előbb írtam, minthogy megnéztem volna az e-mailjeimet.

A szerszámokkal nem lesz probléma, meg vannak.

Üdv: Frenky


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 04. - 20:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Frenky

A balsa jó lesz palánkoláshoz 70 cm hossznál.
Nem kell fenyővel kísérletezni, mert nem egyszerű.
A vázszerkezetnél lenne inkább szerepe, de oda sem feltétlenül fontos.
A gerinchez mind a két méretre szükség lesz, a 2, illetve a 3 mm vastagságú, de tényleg sűrű szálú kemény anyag kellene.
A palánkolása lehet 2 mm.
Ragasztónak majd az Aerobond közepes sűrűségűt javaslom.
Balsát nem szabad vizesbázisú asztalos ragasztóval ragasztani, mert soha nem fogod tudni szépen megcsiszolni.
Ez tapasztalat.
Naxos építésénél jártam így vele.
A szerencsém az volt, hogy van egészen pici intarziázó gyalum, és azzal körbe tudtam gyalulni.
A palánkolás élét amikor ragasztottam, megdagadt, és hullámos lett a felülete kötés után.
Mivel a ragasztó keményebb mint a balsa, nem vitte a csiszolópapír rendesen. Körbegyalulva viszont nagyon jó lett.

Üdv Szilveszter


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 06. - 17:34 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szervusz Szilveszter,

A 3mm-es balsa tényleg kemény, sűrű szálú, a 2-es inkább közepes. De ha az kell, akkor beszerzem. Viszont az a fabolt, amit ZF kollega írt, lehet, hogy szóba jöhet hársfa beszerzési forrásként, mert nincs túl messze tőlünk. Ha van jelentősége, akkor azt is feltehetően meg tudom venni. A kérdés csak az, hogy a méretválaszték megfelelő-e.
Van 5,10,20mm vastag, és 10,20,30,40mm széles léc.

A naxosnál egyszerű pillanatragasztót használtam, jónak tűnt. Az aerobond hasonló ezekhez a cianoakrilátokhoz?

Üdv: Zoli


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 06. - 17:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Az Aerobond szinte majdnem ugyan az, mint a cianoakrylát ragasztók, csak ebből van normál, közepes és sűrű változat.
A normál ugyan olyan híg, mint a pillanatragasztók, a közepes már nem csepeg, a sűrű meg olyan mint a méz.
Azért jó, mert 20 ml az k.b. 10 tubus, és az ára tavaly még 890 Ft.- volt.
Idén még nem vettem.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 08. - 17:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Csak néhány gondolat, mert az utóbbi napokban minden mással kellett foglalkoznom (nyilván természetszerű, hogy tél közepén kell bedögleni a bejárati ajtó zárjának - imádok mínuszban szerelni -, meg a gázboyler kazánbetétjének), szóval alkatrész után rohangáltam, meg javítottam a ház körül :D
Útba esett egy Aerobond-ot áruló bolt (Pantone kft, Vihar utca), ahol a Manópapa által javasolt ragasztó kerek 800 forintért kapható mindenféle sűrűségben.
(Apropó, ragasztó... ha valaki ragaszkodik a régi jó enyvhez, akkor menjen el a Nagymező utca 45-be [művészellátó szakbolt] mert csodálatosan szép aprószemcsés csont- és bőrenyv kapható náluk)
Azért jó ez a fórum, mert egyébként simán nekiugrottam volna a balsának a fehér faragaccsal... :oops:

Üdv / Feri


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 08. - 17:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Feri

Nem ok nélkül írtam a ragasztót.
A fa ragasztásához én még a cutternél is a vízbáziú faragaszót használom, de az fa.
A balsa sajnos annyira porózus, hogy megszívja magát pillanatok alatt a ragasztóban lévő vízzel, megdagad, és utána úgy köt meg.
Minden ragasztott élnél púpos lesz, és mivel a többi részébe a ragasztó nem szívódik be, így két különböző keménységű felület keletkezik.
Ebből adódik a csiszolás nehézsége.
A megdagadt rész, mivel beleivódik a ragasztó, keményebb, és pont ott nehéz a csiszolása ahol kellene.
A cianoakrylát ragasztóknál ez a gond nem áll fenn, ráadásul, sokkal gyorsabb a munka is.

Üdv Szilveszter

u.i: A csontenyvvel is ez a baj balsánál.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 09. - 20:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Manópapa, nagyon inspiráló, ahogy a cutterrel haladsz.
Jó, hogy megmutattad a bordán a fedélzet jelölését, így mégegyszer megnéztem a rajzot, és én is felfedeztem a fedélzet vonalát, amiről eddig nem tudtam, hogy mi az. :oops:
Viszont azt is felfedeztem, hogy a középső bordából (a körben kereszt jelölésű) kettő van a bordakörvonal rajzán, ráadásul nem azonos az íve,az oldalnézeti rajzon viszont csak egy. Ez hiba, vagy normális?
A fedélzet feletti korlát nem működik úgy, hogy utólag felragasztom?
Ugyanis a Naxosnál jártam úgy, hogy a fedélzeti panelt nem tudtam olyan pontosan kivágni a bordáknál, hogy szépen illeszkedjen, körbe nagy hézagok maradtak, utólag kellett kiglettelni.

Üdv: Frenky


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 09. - 21:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
frenky írta:
Sziasztok!

Manópapa, nagyon inspiráló, ahogy a cutterrel haladsz.
Jó, hogy megmutattad a bordán a fedélzet jelölését, így mégegyszer megnéztem a rajzot, és én is felfedeztem a fedélzet vonalát, amiről eddig nem tudtam, hogy mi az. :oops:
Viszont azt is felfedeztem, hogy a középső bordából (a körben kereszt jelölésű) kettő van a bordakörvonal rajzán, ráadásul nem azonos az íve,az oldalnézeti rajzon viszont csak egy. Ez hiba, vagy normális?
A fedélzet feletti korlát nem működik úgy, hogy utólag felragasztom?
Ugyanis a Naxosnál jártam úgy, hogy a fedélzeti panelt nem tudtam olyan pontosan kivágni a bordáknál, hogy szépen illeszkedjen, körbe nagy hézagok maradtak, utólag kellett kiglettelni.

Üdv: Frenky


A középső borda amiről írsz, csak egy darab.
Lehet hogy optikai csalódás az amit látsz, mert elvileg egyformának kell lennie.
Az eltérés talán abból adódik, hogy a fedélzetben van egy lépcső.
A hátsó fele a hajónak magasabb fedélzettel rendelkezik.
Eredetileg ez megközelítőleg 18 - 20 cm szintdifferencia lehet, mert ha több lenne, lépcsőt alkalmaznának, ami itt nincs.
A fedélzet feletti korlátot hagyd meg úgy ahogy a rajzon van.
Naxosnál én is levettem, mert nagyon törékeny volt, és utólag ragasztottam korlátoszlopokat a fedélzetre, de itt ez nem szükséges.
Az építés menete a vázszerkezet összerakása után a fedélzettel folytatódik, így nagyon szépen meg lehet csinálni hézagmentesen.
Palánkolni csak utána szabad.
A fényképeken, de a rajzon is látni, hogy a korlát és a fedélzet között van egy keskeny hézag, ahol a víz lefolyhat.
A palánkolást ebben az esetben a fedélzettől lefelé kell kezdeni, majd utána hézagoló darabokkal a korláton folytatni.
Mint már írtam, ez különleges építésmódot igényel, de épp ez benne a szép.
A rajzokkal ne foglalkozzál, mert ranti megcsinálja nekem méretre, és abból megcsinálom neked a sablonokat.
Én ugyan ritkán járok már Pesten, mióta Pilisszentkeresztre költöztem, de valamikor február vége, március eleje körül tudunk találkozni, vagy elküldöm postán.

Üdv Szilveszter


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 11. - 6:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Rendben, akkor figyelek, és várom a fejleményeket. (és beszerzem a még hiányzó kellékeket.)
Köszönöm a segítséget rantinak is!

Pesten sajnos én is ritkán járok, de annak idején majd megbeszéljük, hogy hogyan legyen.

Üdv: Zoli


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 29. - 19:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz frenky

Rantitól megjöttek ma a felnagyított rajzok, de sajnos három napja nagyon beteg vagyok, így érdemben nem tudok még foglalkozni vele.
Mondhatni, haldokolok. :D
A cutterhez se nyúltam vasárnap óta.
A hétvégémet viszont rászánom, hogy megcsináljam a borda és gerinc sablonokat.
Ha küldesz egy pontos címet, akkor elküldöm borítékban.

Üdv Szilveszter


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 29. - 22:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szervusz Manópapa!

Jobbulást kívánok! Most ne az én rajzaimmal törd magad, majd, ha teljesen rendbejöttél. Nem hajt a tatár. Köszönöm a postázást! Írok mailt. :) mindig benézek a cutter topicba is, gondolom nem én vagyok az egyetlen, aki várja az újabb építési fejleményeket, hátha ellessük a technikát.

Üdv: Frenky


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 márc. 03. - 8:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz frenky :D

Rantitól kaptam egy 28 oldalas Angol nyelvű építési útmutatót Benjamin W Lathan-ról, ami ugyan nem modellező hanem makett építő instrukció, de nagyon sok részlete jól érthető belőle.
Sok dolgot majd mi is így fogunk megcsinálni, de nekünk modell kell, így az építése a testnek merőben más lesz.
Elküldöm email, hogy tanulmányozhasd.
Kérdés.
2 mm vastag balsa palánkoláshoz mit szólnál? Szerintem ennek a hajónak, ha kívül belül műgyantázva van, elég ennyi is, viszont a bordarajzokon és egyéb sablonokon le kell számolnom a palánkolás méretét.
A március 15.-i négy napos hosszú hétvégének valamelyik napján nem tudnánk Pesten találkozni?
A gerinc és a fedélzeti sablont nem szeretném elvágni hogy borírtékba férjen, ráadásul szeretném vízre tenni a cuttert is, bár még csak úszáspróbára árboc nélkül.

Üdv Szilveszter


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 márc. 04. - 18:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Manópapa!

A leírás nagyon jó, már belenéztem, sok apró fogás hasznos lesz belőle.
A palánkolást én is eleve 2mm-es balsa fával terveztem, de arra nem is gondoltam, hogy le kell számolni a 2-2mm-eket. igazából csak kívülről akartam gyantázni üvegszállal, belülről meg lakkozni.

A 4 napos hétvégén leginkább vasárnap tudnék Pestre menni, vagy esetleg csütörtökön. Neked melyik lenne jó? Az Omszki tóhoz mit szólnál? Ha úsztatást tervezel, úgy is kell valami víz.

Üdv: Frenky


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 47 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség