feco 1 írta:
Üdvözlet Mindenkinek!
Szia Batali! Akkor hogy is van ez a vitorla felmérés?
Emlékeim szerint a kezdet kezdetén némi vita után azt írtad, hogy mindenki felméri magának és bevallja.
Néhány kolléga tele volt ötlettel, hogy hogyan kell egy derékszögü háromszög területét kiszámítani.
Én úgy látom, hogy ennek a vitorlázásnak egyik problémája a vitorla felmérés.
Nem véletlenül feszegeti ezt Beló.
Batali Ti akik más osztályba is hajóztok leírhatnátok, hogy ott hogy van a vitorla felmérés.
Első közelítésre nem arra vagyok kiváncsi, hogy hogy kell a derékszögű háromszög területét kiszámítani, hanem szervezetileg ki, vagy kik azok a személyek akik jogosultak egy hajóosztály vitorláit felmérni.
Üdv.feco 1.
A vitorlák felméréséről.
Az
F5-10R osztálynál a vízvonal hossza és a vitorla felület aránya van előírva..... ebbe most nem mennék bele.
Az
F5-M osztálynál 9 rig! megengedett.....
Az
F5-E (egyméteres ) hajóosztálynál
4 riget (2* A, 1* B, 1*C) lehet használni. A szabványos vitorlák max 5 mm tűréssel készülhetnek, a latnik mérete, elhelyezése és száma is rögzített. Gyakorlatilag tökéletesen egyformák a vitorlák. Az ellenőrzést - nemzetközi versenyeken - kijelölt személy illetve személyek végzik. A hajót is ellenőrizhetik, hiszen itt is nagyon kötöttek a méretek.Egy német példa: kalibrált jelekkel ellátott üvegkádba helyezik a hajót és egyszerűen leolvassák a méreteket.
Az
MM hajóosztályról annyit tudok, hogy a maximált felület van meghatározva. Itt a gyakorlatban elég egy maximális méretűre elkészített sablon az ellenőrzéshez. Tekintettel arra, hogy a hajótest és az árboc elhelyezése gyakorlatilag fix, ezért a fock-grosz aránya sem változhat jelentősen.
Az
RG65 hajóosztály a fentiekhez képest teljesen más! A 650mm-es hajóhossz és a 1100mm-es fedélzettől mért maximális árboc-magasság nagyon sokféle vitorlázat lehetőségét engedi meg.
Swingrig: A grósz - fock arány 75-25% körül alakul.
Hagyományos: A grósz - fock arány cirka 65 - 35 %, de akár jelentősen eltérhet ettől.
Mcrig: nincs fock csak grósz.
A fentiekből következik, hogy az árboc elhelyezése is szabadon változtatható helyekre történhet, ezért a sablonnal történő ellenőrzés nem igazán működik.
Más:
Az RG65 hajóosztály most alakul meg Magyarországon. Ezért ebben az időszakban kell az ellenőrzési rendszert jól kitalálni, hogy később ezen már ne kelljen változtatni, minden résztvevő számára egyértelmű legyen az ellenőrzési mód.
Az RG65 vitorláinak hivatalosan elfogadott felmérése megtalálható -
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?t=2208JJ önzetlen fordításával készült! (lásd.: 5 és 6 pontok)